Bożena BOBA – DYGA
artystka działająca w obszarze korespondencji sztuk – literatury, sztuk wizualnych, muzyki i teatru. Zajmuje się poezją, prozą (opowiadania, eseje, felietony), publicystyką artystyczno-naukową oraz reportażem i redakcją, konserwacją dzieł sztuki, zwłaszcza architektury, kompozycją i śpiewem piosenek artystycznych, soundartem, improwizacją, intermediami, malarstwem, rysunkiem i fotografią. Jest animatorką kultury, założycielką i prezesem Fundacji Art Forum, pomysłodawczynią i dyrektorem Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego.

Doktora w dyscyplinie architektura i urbanistyka w specjalności historia i konserwacja zabytków architektury i urbanistyki.

Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, uniwersyteckiej klasy humanistycznej o profilu łacińsko – greckim w jednym z najstarszych w Polsce, założonym w 1588 r., I LO. im. B. Nowodworskiego w Krakowie, wcześniej przez 8 lat homeschoolerka. Ukończyła także Laboratorium Głosu Olgi Szwajgier oraz Zarządzanie Projektami w Szkole Menagera w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. J. Tischnera.

Stypendystka Europejskiego Tempus Programme na wydziale Historii Sztuki Freie Universität i w Rathgen Forschungs Labor w Berlinie oraz DAAD w Friedrich Alexander Universität w Erlangen/Nürnberg w Niemczech na Wydziale Inżynierii Materiałowej, a także laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

Autorka tomików poezji wydanych w Polsce:
• Skrytka Sylvi von Sielberstein (I wyd 2003, II wyd. 2006 Oficyna Konfraterni Poetów – Wydawnictwo Słowaków w Polsce, Kraków)
• Kropla (2007, Wydawnictwo Signo, Kraków)
• Koniec sezonu (2015, Wydawnictwo Nisza Warszawa),
• Przynajmniej jeden raj. Wybór Bronki dwujęzyczny polsko-hebrajski tom w tłumaczeniu Bronki (Brahy) Rosenfeld (2017, Wydawnictwo Nisza Warszawa)
• Rozrusznik (2018, seria Krakowskiej Biblioteki Stowarzyszenia Pisarzy Polskich wydany przez SPP i Bibliotekę Kraków)
• #Mimośród (2021, Fundacja Duży Format, Warszawa)
za granicą:
w tłumaczeniu na język ukraiński:
• Запах каштанів [Zapach kasztanów] (Winnica 2013) tłum. Kateryny Devdery
• Завтра сьогодні вчора [Jutro dzisiaj wczoraj] (Łuck 2017, wydawnictwo Tverdyna) tłum. Kateryny Devdery, Mykoły Martyniuka, Viktora Melnyka i Julii Poczynok
wyborów wierszy:
• dwujęzycznego w przekładzie polsko-ukraińskim Jewhena Barana i Oleksandra Gordona pt. Писане дощем [Pisane deszczem], (2008 wydawnictwo Novij Lviv, Lwów,)
• czterojęzycznego w przekładzie na j. angielski Anny Widlarz, na j. niemiecki Giny Gurgul, j. francuski Małgorzaty Łempickiej-Brian, Philippe Brian, Miguel Cortez polsko-angielsko-niemiecko-francuskim pt. Spokój śniegu / Calmness of the snow / Gelassenheit des Schnees / Calme de neige (Londyn 2009)., (2009 wydawnictwo Br@ndBook, Londyn).
Zbioru mikroopowieści prozą:
• Sprężyna (2022, Fundacja Duży Format, Warszawa)

Jej różnorodna twórczość znalazła się w kilkudziesięciu almanachach, antologiach i wydaniach zbiorowych m.in. Oficyny Konfraterni Poetów, Almanachu Koła Młodych Stowarzyszenia Pisarzy Polskich O/Kraków, Almanachu Szuflandii, Almanachach Krakowskiej Nocy Poetów, Almanachach Ks. Tadeusza Jani, Almanachu Zlotu Poetów w Łodzi, albumach poetycko-graficznych Sławomira Walencika, antologii Od wschodu do zachodu pod red. Roberta Tondery (Warszawa 2021), Wiersze od Augustowa pod red. Janiny Osewskiej (Augustów 2021), 24/02/2022 Antologia dla Ukrainy: Wiersze (e-book, wydawnictwo IX 2022), antologii liryki wojennej Весна озброєна [Zbrojna Wiosna] (Kijów 2022), Lytavry (Nieżyn 2017 i 2019) – międzynarodowym almanachu wydawanym na Ukrainie w związku z festiwalem o tej samej nazwie, polsko-niemieckiej antologii Dzieciństwo w Polsce Kindheit in Deutschland (Verlag Heidi Ramlow, wyd. I 2015, wyd. II 2016) wydanej w Berlinie z okazji XXV-lecia kolegium Literatury Brandenburgii oraz w monografiach, prasie i innych periodykach w Polsce m.in. Afroncie, Akancie, ArsForum, Biuletynie ICOMOS, Biuletynie Informacyjnym Konserwatorów Dzieł Sztuki, Dzienniku Polskim, Forum Myśli Wolnej, Fragile, Frazie, Gazecie Krakowskiej, Gazecie Kulturalnej, Głosie Plastyków, Jak. Czasopismo bardzo kulturalne, Kalendarzu Beskidzkim (rocznik wydawany w Bielsku-Białej), Koncepcja Realizacja Percepcja (monografii zbiorowej Akademii Muzycznej w Gdańsku), Kozimrynku, Kwartalniku Nowy Napis (liryka, epika dramat), LiryDram, Magazynie Kreda, Miesięczniku Kraków i świat, Odrze, Poezji dzisiaj, Post Scriptum, Renowacjach i zabytkach, Roczniku Krakowskim, Rzeczypospolitej Kulturalnej, Toposie, VariArcie, Wiadomościach ASP, Wspominając Akademię t. 12 (monografii zbiorowej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), Wyspie, Wytrychu, w katalogach wystaw m.in. Słowo i obraz w kręgu Poezji, Muzyczność sztuki oraz za granicą w prasie amerykańskiej, niemieckiej i ukraińskiej m.in. Dzienniku Związkowym Polish Daily News, Dzienniku Kijowskim, „Літературний Чернігів” [Literacki Czernichów] oraz na portalach, m.in. nowynapis.eu, PoeciPolscy.pl, Babiniec Literacki, Współczesna Poezja Polska, Literacki Wolny Eter, Wirtualna Kultura, www.musisieukazac.pl, ePublisher w Polsce, bukvoid.com.ua, metaphora.in.ua, zolotapektoral.te.ua., litgazeta.com.ua na Ukrainie, solsticelitmag.org w Stanach Zjednoczonych.
Ilustruje tomiki poezji fotografiami i rysunkami, projektuje okładki książkowe m.in. serii wydawniczej Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Oddział Warszawa
Redaktorka i współautorka albumu Konserwatorzy dzieł sztuki przy pracy wydanego w 2018 r. z okazji 40. wpisu Krakowa na listę UNESCO. (Kraków, Wydawcy: Fundacja Art Forum i Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski 2018)
Współautorka w opracowaniu naukowym kolekcji: pt. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych i konfliktach zbrojnych, monografii zbiorowej t.1 i t.2 oraz Kazusy i instrukcje, Wybór źródeł krajowych, Wybór źródeł międzynarodowych. Pod redakcją naukową Katarzyny Góralczyk i Marty Szuniewicz-Stępień. (Gdynia, wydawcy: Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza, 2022)
Udziela się także w środowisku związanym z Edukacją Domową, występując na konferencjach Instytutu Educatio Domestica, w podcastach Więcej Niż Edukacja, publikuje reportaże przede wszystkim o historii homeschoolingu w Polsce w dobie PRL m.in. w Magazynie Kreda.
Prowadzi różnorodne warsztaty m.in. literackie np. w cyklu Mistrz na Peronie dla Biblioteki Kraków, Projekt – 5 x Poezja! 2020 – II edycja dla Instytutu Promocji Kultury Polskiej, autorskie Warsztaty Plazyka – obraz można zagrać, a muzykę namalować z Fundacją Art Forum, oraz w ramach ZPAP w zakresie konserwacji zabytków.
Tłumaczona na angielski, bengalski, francuski, hebrajski, hiszpański, litewski, niemiecki, słowacki i ukraiński.
O jej twórczości pisali m.in.: Józef Baran, prof. Jewhen Baran, Rafał Czachorowski, Marek Czuku, Leszek Długosz, prof. Stanisław Ignacy Fiut, Arkadiusz Frania, Agata Głażewska, Wacław Holewiński, Dorota Koman, dr hab. Waldemar Komorowski, prof. Wojciech Ligęza, Piotr Wiktor Lorkowski, Marta Mazurkiewicz-Stefańczyk, Viktor Melnyk, Kinga Młynarska, Małgorzata Karolina Piekarska, o. Marek Pieńkowski OP, prof. Ireneusz Płuska, prof. Jarosław Poliszczuk, prof. Jerzy Sikora, prof. Stanisław Stabro, Bartłomiej Siwiec, Ewa Sonnenberg, Olga Szwajgier, Wojciech Węcław, dr Elżbieta Zechenter-Spławińska.
Tłumaczona, prócz wymienionych wcześniej, przez Ewę Chruściel (na język angielski), Oleksandra Gadzińskiego (na język ukraiński), Dietmara Gassa (na język niemiecki), Birute Januskaite (na język litewski), Johanne Kroll i Michaela Strunz-Kroll (na język niemiecki), Petera Mahajdik’a (na język słowacki), Ewę Elżbietę Nowakowską (na język angielski), Naftalija Primora (na język hebrajski), Marię Slobodyanik (na język ukraiński), Dorothee Smatloch-Klechowską (na język niemiecki), Annę M. Stępień (na język angielski), Masuda Uzzaman’a (na język bengalski), Jurija Zavadskiego (na język ukraiński).
Ze swoją poezją gościła na licznych festiwalach w Polsce m.in. Festiwalu Krynica Poezji, Festiwalu Poezji UNESCO, Festiwalu Poezji Słowiańskiej, Festiwalu Port Poetycki, Festiwalu Dużego Formatu, Festiwalu literackim Wielorzecze oraz na Ukrainie m.in. na Międzynarodowym Święcie Tarasa Szewczenki, Festiwalu Lisova Pisnija Lesi Ukrainki, Festiwalu JI, Festiwalu Lytavry i w Portugalii na festiwalu International Poetry Festival in Lousada.
Jest autorką kompozycji muzycznych do tekstów wierszy m.in. Józefa Barana, Marzeny Dąbrowy-Szatko, Ewy Chruściel, Marcina Czerwińskiego, Krystyny Lenkowskiej, Bolesława Leśmiana, Jacka Sojana, Stanisława Stabro, Olgi Szwajgier, Marka Wawrzyńskiego, Elżbiety Zechenter – Spławińskiej, Witolda Zechentera, Bogusława Żurakowskiego oraz własnych.
Wydała płyty z piosenką artystyczną:
• Koncert na wiersze (wydawca paganini w 2008)
• QUF 1 (wydawca Art Forum, 2013) w duecie Quasi una fantasia z akordeonistą Maciejem Zimką
• W drogę – proszę się przygotować (wydawca Signo 2015) wraz z książką Marzeny Dąbrowy-Szatko pt. Proszę się przygotować
Oraz z muzyką współczesną
• Muzyka Sfer (Art Forum, 2016)
• Zmyślone słuchowisko (Audiomat, 2016, reedycja 2018)
Brała udział w nagraniach zespołowych płyt improwizatorów GrupLab – Plejrek
Jest autorką tekstów do utworów muzyki poważnej – Kilka minut obecności. Poemat domniemany (2017) w kompozycji Zbigniewa Bargielskiego i nagrodzonego na Konkursie kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku utworu Słowik i kruk (2017), oraz Perpetuum Mobile (2020) w kompozycji Macieja Zimki
Artystka kolektywu intermedialnego GrupLab.
Członkini m.in. krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (aktualnie Członkini Zarządu Głównego w Warszawie oraz Zarządu Oddziału Krakowskiego wcześniej Komisji Rewizyjnej), Związku Polskich Artystów Plastyków (wiceprzewodnicząca Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki przy Zarządzie Głównym i Wiceprzewodnicząca sekcji Konserwacji Okręgu Krakowskiego, założyciel i opiekun Koła Młodych Okręgu Krakowskiego), Muzyki Centrum, Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Obywatelskiego Komitetu Ratowania Krakowa, ZAiKS i STOART w Polsce , PEN Club Trieste (we Włoszech) oraz członkini Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych, (PKN ICOMOS).  W 2010 roku założyła w Krakowie Fundację Art Forum, w której ramach organizuje m.in. cykl pt. Pałacowy Salon Literacko-Muzyczny w Pałacu Sztuki w Krakowie, międzynarodowy Krakowski Festiwal Akordeonowy czy Małopolski Festiwal Muzyka w Zabytkach.
Jako projektant lub wykonawca zrealizowała konserwację ponad 500 obiektów zabytkowej architektury wraz z wyposażeniem w całej Polsce m.in. Pałac Sztuki, attykę Sukiennic po katastrofie huraganu w Krakowie, Zamek w Łańcucie, Zamek Górny w Wiśle, Kościół Salezjanów w Przemyślu, Pałac i Zameczek w Radziejowicach – Dom Pracy Twórczej MKiDN, Teatr Polski, Katedrę, Ratusz i Kościół Ewangelicki w Bielsku-Białej, Kościół w Porębie Żegoty.
Jest ekspertem – członkiem Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków przy Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków i Rzeczoznawcą Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki w specjalizacji konserwacja malarstwa i powierzchni architektonicznych.
Do jej najciekawszych eksperymentalnych prac plastycznych i intermedialnych należą: cykle FotoWierszy – montaży plastyczno-literackich, cykl obrazów interaktywnych Soundpictures, cykle fotografii Ciałofoty i Struktura korozji-struktura czasu-oddziaływanie – czasowe dzieło sztuki, Projekty obiektów obuwniczych – m.in. buty z jajami, buty na sprężynach, partytury graficzne Desiderium, Shapes, Conversationes; Spektakle teatru dźwięku Alterego (z udziałem Macieja Zimki i artystów Art Color Ballet), Minimal art to minimal music (z udziałem Macieja Zimki), Utwór na konserwatorów, konferansjera i akordeon w roli drugoplanowej (m.in. z udziałem Prof. Władysława Zalewskiego 2017), Utwór na głos i gest (z udziałem aktorki formy Julii Dygi), Utwór na głos, gest i akordeon (z udziałem Magdaleny Cornelius-Kulig i Piotra Janiszewskiego 2020), SaunaDyskobol (z udziałem New Acordion Quintet, Artura Lisa i Macieja Piczury 2020), Muzyka sfer (2016 z udziałem m.in. Olgi Szwajgier i Marka Chołoniewskiego), NieOpeRacja #1 (2018 z udziałem GrupLabu i Ewy Sonnenberg), BoBaSoLo (głos i perkusjonalia 2020), Morsztyn akordeonowo (z udziałem Beaty Malczewskiej i New Acordion Quintet 2021), AnaGramy – anagram muzyczny na podstawie pieśni renesansowej J. Dowlanda (2021 z Pawłem Janasem), Spacer Ariadny (2022 na skrzypce i kwintet akordeonowy), performans poetycko-muzyczny Rozmowy wierszy (2022 z Szczęsnym Wrońskim i towarzyszeniem improwizacji muzycznej), cykl poezji konkretnej w siedmiu językach po polsku, angielsku, francusku, hiszpańsku, hebrajsku, niemiecku i ukraińsku Atropa belladonna (2019)
Za pracę artystyczną i społeczną została odznaczona:
– Złotym Krzyżem Zasługi w 2017
– Srebrnym Krzyżem Małopolskim 2015
– Odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej 2016
– Odznaką honorową Honoris Gratia 2019
– Odznaką honorową Za zasługi dla budownictwa 2018
– Złotą Odznaką za Opiekę nad Zabytkami 2018
– Złotą Odznaką ZPAP 2018
– Medalem z okazji 120 lecia Pałacu Sztuki w Krakowie, 2021
– Medalem z okazji 165 rocznicy powstania TPSP, 2019
– Medalem Honorowym Za zasługi dla Sztuki Konserwacji 2017
– Nagrodą Modernizacja Roku 1997 w kategorii renowacja obiektów zabytkowych za projekt i wykonanie wnętrz Ratusza w Bielsku-Białej
– Nagrodą Modernizacja Roku 2000 w kategorii Najciekawsze wnętrze za modernizację wnętrz Teatru Polskiego w Bielsku-Białej
– Nagrodą Modernizacja Roku 2003 w kategorii Modernizacja wnętrz za renowację polichromii Katedry Diecezji Bielsko-Żywieckiej
– Nagrodą Najlepsze wnętrze roku 2002 w kategorii rekonstrukcji historycznej za wykonanie prac konserwatorskich w kamienicy Piotrkowska 277 w Łodzi od Fundacji Ulicy Piotrkowskiej
Informacje o artystce można znaleźć na stronach:
www.artforum.net.pl
www.quasiunafantasia.pl
www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl
www.fundacjaartforum.pl
www.zpap-orkds.pl
.zpapkrakow.pl
www.portpoetycki.pl
oraz w mediach społecznościowych na FB

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1402114910132330&id=447233868669756&anchor_composer=false

https://wirtualnakultura.com/

 

Bożena Boba- Dyga opowiada o książce „Koniec sezonu”

Wywiad w Polskim Radiu Rzeszów:

Film ze spotkania autorskiego Środy Literackie Książnicy Podlaskiej (24.02.2016)

Spotkanie w Domu Literatury w Warszawie

 

Rozmowy przy książkach – Małgorzata Lebda rozmawia z Bożeną Boba – Dygą, Kraków, maj 2012

Najnowsze wiersze – str. 14-15