Małgorzata SIKORSKA-MISZCZUK

Dramatopisarka, scenarzystka i librecistka. Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Jest absolwentką Studium Scenariuszowego PWSFTiT w Łodzi.

Jest autorką wielu sztuk, m.in. „Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, „Szajba”, „Katarzyna Medycejska”, „Burmistrz”, „Walizka”, „Zaginiona Czechosłowacja”, „Burmistrz”, „Mesjasz. Bruno Schulz”, „Popiełuszko”, „Liść, na którym mieszkasz, nazywa się Europa, ale to za mało, by żyć”, „Szeherezada”, „Kobro”, „Album Karla Hoeckera”, „Kuroń. Pasja według Św. Jacka”, „Pisarz”, „Brylant”; sztuk dla dzieci: „Yemaya – Królowa Mórz”, „Niezwykła podróż Pana Wieszaka”, „Motyl”, Dziadek do orzechów”, „Młynek do kawy”, „Andersen kosmiczny agent”.

Współautorka wielojęzycznej sztuki „Europa” (2013) oraz sztuki „III Furie” (reż. M. Liber, 2011); współautorka, z Wawrzyńcem Kostrzewskim, sztuk: „Alicja w Krainie Snów” (2022) oraz „Oczy tej małej” (2023).

Scenarzystka seriali „Niania” i „Usta Usta” oraz polskiej wersji „Ulicy Sezamkowej”. Autorka scenariuszy filmowych: „Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń” (reż. L. Gałysz, 2003), „Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna” (reż. B. Lankosz, 2018). Współscenarzystka, z Jackiem Bromskim, serialu i filmu „U Pana Boga w Królowym Moście” (reż. Jacek Bromski, 2023).

Autorka librett operowych: „Czarodziejska góra” na motywach powieści T. Manna (muz. P. Mykietyn, 2015), „Człowiek z Manufaktury” (muz. R. Janiak, 2018), „Yemaya – Królowa Mórz” (muz. Z. Krauze, 2019), „Czarne lustro” (muz. W. Stępień, 2019), miniopery „Niesamowita Solaris”, (muz. M. Bembinow, 2020), „Noc kruków” (muz. Z. Krauze, 2022). Autorka libretta Rock-Opery „Love will not die as long as we live” (muz. Jarosław Chilkiewicz, premiera Sandefjord, Norwegia, 2023 r.)

Jako dramaturg pracowała z Marcinem Liberem – przy spektaklu „ID” Teatru Współczesnego ze Szczecina (2008), „Herbert – rekonstrukcja poety” (2008), „Oratorium – Piekło nasze” (2010), „III Furie” Teatru w Legnicy (2011), „Makbet” (Teatr Współczesny, Szczecin 2011), z Andrzejem Chyrą przy realizacji opery Dymitra Szostakowicza „Gracze” (Opera Bałtycka, 2013) i „Carmen” (TWON, 2018), z Mariuszem Treliński przy realizacji oper „Umarłe miasto” E. Korngolda (TWON-2017) oraz „Ognisty anioł” S. Prokofiewa (TWON–Festival Aix en Provence – 2018).

Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji CEC Artslink, Fundacji Stiftung Genshagen, Instytutu Kultury Willa Decjusza oraz Instytutu Teatralnego „Dramatopisanie”.

Spektakle na podstawie jej tekstów prezentowane były w Polsce i za granicą.

Teksty sztuk zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.

Otrzymała liczne nagrody: wyróżnienie za tekst sztuki „Śmierć Człowieka Wiewiórki” podczas konkursu „ulrike” (TR Warszawa 2006) i w ramach XIII Ogólnopolskiego Konkursu na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2007); za sztukę „Walizka” otrzymała Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Metafory Rzeczywistości (2008 r.); słuchowisko, które powstało na podstawie tekstu „Walizki” otrzymało Grand Prix na Festiwalu PRiTV „Dwa Teatry – Sopot 2009” oraz Prix Bohemia 2012 (Czechy); „Walizka” otrzymała też Główną Nagrodę w kategorii „tekst sztuki teatralnej” w XV Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2009) oraz nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie oraz Grand Prix (2015); „Szajba” otrzymała II Nagrodę oraz Nagrodę Dziennikarzy na Festiwalu R@aport (2009). Sztuka „Madonna” zwyciężyła w Konkursie Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu na dramat inspirowany „Zemstą” Aleksandra Fredry (2009); sztuka „Burmistrz” znalazła się w finale Konkursu Dramaturgicznego R@port w Gdyni (2010) oraz w finale międzynarodowego konkursu Stueckemarkt w Berlinie (2011).

Sztuka „Bruno Schulz. Mesjasz” wystawiona przez Schauspielhaus Wien w Wiedniu została uznana przez European Theatre Convention za jedną z najlepszych współczesnych sztuk europejskich (2012).

Sztuka „Popiełuszko” zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2012 r.)

Sztuka „Kraj, w którym obywatelom uciekły serca zostawiając listy” otrzymała czeską nagrodę im. Ferdinanda Vanka (2013).

Słuchowisko „Liść, na którym mieszkasz nazywa się Europa, ale to nie wystarczy, by żyć” otrzymało II nagrodę w Konkursie Programu II Polskiego Radia i ZAIKS (2013), nominację do finału konkursu Prix Europa (2015).

Sztuka „Kobro” otrzymała Plaster Kultury (2014), Nagrodę „Energia Kultury” 2015 oraz Nadzwyczajną Złotą Maskę (2015).

Sztuka „Burmistrz” otrzymała nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny w Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej MKiDN (2016).

Sztuka „Walizka” otrzymała Grand Prix i Nagrodę Dziennikarzy na festiwalu Teatroteka Fest 2017 oraz  – we Francji – nagrodę Prix Godot (Caen 2017).

Sztuka „Motyl” otrzymała nominację do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej (2019).

Sztuka „Popiół i diament. Zagadka nieśmiertelności” otrzymała nominację do Nagrody Emocje Radia Wrocław Kultura (2019).

Opera „Człowiek z Manufaktury” otrzymała Nadzwyczajną Złotą Maskę (2019) oraz PRCH Awards – Wydarzenie Roku (2020).

Sztuka „Pisarz” otrzymała trzecią nagrodę w konkursie ZAIKS „Pod pretekstem” 2020 r.

Sztuka „Młynek do kawy” otrzymała nominację do litewskiej nagrody Złote Krzyże Sceny (2021).

Sztuka „Dziennik szału i chciwości” otrzymała wyróżnienie w konkursie Strefy Kontaktu teatru Współczesnego i Miasta Wrocław (2022).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%82gorzata_Sikorska-Miszczuk