20.02.24 (wtorek) godz. 18:00 Salon Literacki SPP
STOWARZYSZENIE PISARZY POLSKICH ODDZIAŁ W KRAKOWIE
zaprasza na spotkanie z cyklu „Rozkręcamy Literacki Kraków”.

Spotkanie z Pawłem Bitką Zapendowskim i promocja jego najnowszej książki „Kantor w Paryżu i inne dramaty” wydanej w SPP oraz prezentacja projektu Czytań Nowego Dramatu we współpracy z ZASP.

Występują aktorzy: Krzysztof Nowik (Oddział ZASP w Warszawie) i Franciszek Gurgul.

20 lutego 2024 r. (wtorek) godz. 18:00.

Salon Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Kraków, ul. Kanonicza 7.
Wydarzenie odbędzie się w siedzibie Stowarzyszenia, będzie też transmitowane online.


Wybór zawiera trzy komedie Pawła Bitki Zapendowskiego: Kantor w Paryżu, Jak z Almodovara Jestem jaka jestemKantor w Paryżu zabawnie opowiadający o Tadeuszu Kantorze i jego działalności teatralnej w Paryżu w latach 70. został wystawiony w Teatrze Groteska w Krakowie i w Instytucie Teatralnym im. Z.Raszewskiego w Warszawie z udziałem Joanny Rawik. Komedie Jak z Almodovara Jestem jaka jestem zrealizowane na scenie i w czytaniu performatywnym spotkały się z entuzjastycznym odbiorem publiczności. Książkę pod redakcją Zbigniewa Zbikowskiego wydał OW SPP.

Trzy dramaty z różnych okresów twórczości autora, które on sam zalicza do komedii. Łączy je wyrazisty styl prowadzenia dialogów i akcji scenicznej, który charakteryzuje się dużymi skrótami i wolną przestrzenią zostawioną czytelniczej wyobraźni na wypełnienie jej niewypowiedzianą treścią, choć bywa, że jej odbiór wymaga pewnej dozy erudycji. Pokazane w teatrze, skłaniają widza do cichej umysłowej interakcji.
A pokazania na scenie są na pewno warte.

Zbigniew Zbikowski

Paweł Bitka Zapendowski dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor. Ukończył Akademię Muzyczną i scenografię na ASP w Krakowie. W latach 90. związany z Piwnicą pod Baranami. Autor sztuk: Jak z Almodovara, Jestem jaka jestem, Kantor w Paryżu, Noc Trakla, Trakl Nieskończony, Trakl Blok X, monodramu Miałem Wielkie Szczęście – o Andrzeju Wajdzie, słuchowiska Leo Lipski Story – Miłość na Miodowej (Teatr Polskiego Radia, 2022), a także e-booków, mi.in. Monique Stalens et son Théâtre / i jej teatr oraz Kurs dramaturgii. Nagrodzony w konkursie na komedię X Talia’06. Wystawiał swoje sztuki w Espace Beaujon w Paryżu, Instytucie Teatralnym w Warszawie, Teatrze Bagatela i Off-Groteska w Krakowie, w domach i centrach kultury.

Krzysztof Nowik ukończył krakowską PWST, grał w teatrach: Grotesce w Krakowie, Dramatycznym w Białymstoku, Polskim i Narodowym w Warszawie. Po powrocie z Paryża po 28-letniej emigracji lektor audiobooków, aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. Działa w ZASP. Z ramienia Związku pracuje nad rozwojem projektu „Czytań Nowego Dramatu” w Warszawie i rozpropagowaniem idei współpracy z SPP w innych oddziałach Stowarzyszenia.

fragment „Kantora w Paryżu”

PAN WOJTEK: Pan skąd pochodzi?

KANTOR: Z Wielopola.

PAN WOJTEK: Nie słyszałem. Mieszka tam?

KANTOR: W Krakowie. A teraz niech pan mi coś powie.

PAN WOJTEK: Proszę.

KANTOR: Bo to bardzo ciekawe pytanie. Co

mogło urodzić się w takim nędznym

miasteczku jak Betlejem?

PAN WOJTEK: Że jak?

KANTOR: Albo, albo… co mogło powstać

w takim Krakowie? Aby miało swoją rangę

i było docenione?

PAN WOJTEK: Nie mam pojęcia. W sztuce?

KANTOR: W sztuce, w sztuce.

PAN WOJTEK: Lajkonik? Matejko?

KANTOR: A znają tutaj Matejkę?

PAN WOJTEK: W Paryżu? Skąd! Oni nie znają

tu nic. Sami siebie hołubią.

KANTOR: No więc właśnie.